, ,

کویر مرنجاب با جاذبه های زیبا و بکر | تور طبیعت گردی

جاذبه های زیبای کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

جاذبه های زیبای کویر مرنجاب

کویر مرنجاب جاذبه های بسیاری از جمله کاروانسرای شاه عباسی، تپه‌های شنی، دریاچه نمک، جزیره سرگردان، شش ضلعی های کویر و … بازدید می کنند و ساعاتی به یادماندنی را در دل کویر می گذرانند. برای آشنایی بیشتر اطلاعات مختصری در زیر آمده است:

کاروانسرای تاریخی شاه عباسی

کاروانسرای تاریخی شاه عباسی: این کاروانسرا که به کاروانسرای مرنجاب نیز مشهور است، به دستور شاه عباس صفوی در کنار قنات مرنجاب و در مسیر راه ابریشم ساخته شد و دلیل اصلی ساخت آن این بود که تا زمان شاه عباس، این تصور نمی رفت که با وجود دریاچه نمک در این ناحیه وسیع کویری، دشمن قصد هجوم به پایتخت را داشته باشد؛
مسافر خانه کویر مرنجاباما پس از حمله ازبک ها و افغان ها که تا اصفهان پیش رفته بودند، شاه عباس را بر آن داشت تا یک پایگاه نظامی را در کویر مرنجاب بنا کند. سربازان مسلح در این کاروانسرا امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را تامین می کردند. ضمن این که کاروانیانی که قصد سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس را داشتند در کاروانسرای مرنجاب به استراحت می پرداختند.

این کاروانسرا به شکل مربع و با شش برج که در دیواره های آن تعبیه شده، ساخته شده است. بیرون کاروانسرا برکه ای وجود دارد که آب آن از دو چشمه آب شور و آب شیرین تامین می شود.

کویر مرنجابکویر مرنجاب

تپه های شنی

تپه های شنی: نام دیگری که با آن شناخته می شوند، رمل های شنی است. این رمل ها در شرق کاروانسرا و تا جایی که چشم کار می کند دیده می شوند. طرز تشکیل تپه های شنی به این صورت است که وقتی باد ماسه ها را جابجا می کند، اگر با مانعی مانند سنگ ها یا گیاهان و … برخورد کنند متوقف می شوند و کم کم به مقدار آن ها افزوده می شود؛ در نتیجه به تپه تبدیل می شوند. زمانی که دانه های شن با وزش باد حرکت می کنند، مناظر بدیعی را برای طبیعت گردان در تور کویر مرنجاب پدید می آورند.
جاذبه های زیبای کویر مرنجاب جاذبه های زیبای کویر مرنجاب کویر مرنجابدریاچه نمک: این دریاچه در اصل بقایای دریای مرکزی ایران یعنی تتیس است؛ رودها و سیلاب هایی که نمک موجود در خاک شور منطقه را در خود حل کرده و به این دریاچه سرازیر شده اند حجم دریاچه را تشکیل می دهند.
کویر مرنجاب

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان: یکی دیگر از جاذبه های تور کویر مرنجاب، وجود این جزیره است که از سنگ های آتشفشانی پدید آمده و هیچ گونه پوشش گیاهی ندارد. اطلاق نام سرگردان به این خاطر است که پیشینیان معتقد بودند این جزیره دائما درحال حرکت است و از جایى به جاى دیگر حرکت مى کند اما وقتی از فاصله دور به این جزیره نگاه می کنید، دو انتهای جزیره در افق محو می شوند و منظره ای مانند کشتی سرگردانی در بیکران کویر به وجود می  آید. این محوشدن دو انتهاى خط افق ناشى از گرماى شدید منطقه و در نتیجه خطاى دید و شکست نور است.
کویر مرنجاب

چند ضلعی های کویر و اشکال پفکی

چند ضلعی های کویر و اشکال پفکی: به دلیل سطحی بودن آب این مناطق کویری، و درجه حرارت بالا هنگامی که آب های زیر زمینی تبخیر می شوند و از خاک بیرون می آیند، این چند ضلعی ها و اشکال پفکی را به وجود می آورند.
کویر مرنجاب

چاه دست کن

چاه دست کن: یکی از دیدنی های تور کویر مرنجاب، منطقه چاه دستکن است. سطح آب چاه حدود دو متر است؛ با این که چاه در نزدیکی بزرگ ترین نمکزار ایران قرار دارد، اما آبی شیرین و گوارا دارد و در حال حاضر آبشخور شترهای منطقه شده است.

جاذبه های زیبای کویر مرنجاب %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b1%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%a8-1کویر مرنجابکویر مرنجاب کویر مرنجاب کویر مرنجاب کویر مرنجاب کویر مرنجاب کویر مرنجاب %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b1%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%a8-2

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *