, , , ,

ویدیو رفتینگ در امواج خروشان رودخانه ها

ویدیو رفتینگ

ویدیو رفتینگ

ویدیو رفتینگ در امواج خروشان رودخانه ها

رفتینگ (rafting) (قایقرانی در امواج خروشان رودخانه ها) رفتینگ به معنی “کلک سواری” و یا “قایقرانی در رودخانه های خروشان” (White Water Rafting ) می باشد. این فعالیت تفریحی-ورزشی بسیار جذاب و هیجان انگیز بوده و کلک (Raft ) یکی از قدیمی ترین وسایل حمل و نقل بوده و از هزاران سال قبل برای جابه جایی انسانها، شکار، حمل غذا و وسایل مورد استفاده قرار می گرفته است. کلک های اولیه از تنه و شاخه درختان، چوب بامبو، نی و یا پارچه ساخته می شدند.رفتینگ فعالیتی مهیج، ماجراجویانه، تفریحی و ورزشی است و در طبیعت انجام می شود. لذا فعالیتی اکوتوریستی بوده که توریسم ماجراجویانه و ورزشی را در دل خود دارد و از تمام اصول اکوتوریسم تبعیت می کند. همانگونه که می دانیم “اکوتوریسم یعنی سفر مسئولانه به محیط های طبیعی که باعث حفاظت از محیط طبیعی  شده و نفع جوامع محلی را در بر داشته باشد. ”

رودگردی (rafting) قایق سواری و گشت وگذار در مسیر یک رودخانه است که بیشتر با قایق رانی در آب های خروشان همراه است. این ورزش هیجان انگیز از دهه هفتاد میلادی محبوبیت پیدا کرد.

تاریخچه رفتینگ

کلک (Raft) یکی از قدیمی ترین وسایل حمل و نقل بوده و از هزاران سال قبل برای جابه جایی انسانها، شکار، حمل غذا و وسایل مورد استفاده قرار می گرفته است. کلک های اولیه از تنه و شاخه درختان، چوب بامبو، نی و یا پارچه ساخته می شدند.
در سال ۱۸۴۲ یکی از افسران ارتش آمریکا به نام جان فرمونت (John Fremont) با استفاده از تیوپ های اتومبیل و پارچه برزنتی کلکی درست کرده و سفری چند روزه بر روی رودخانه (پلات (Platte اجرا کرد. این اولین گزارش ثبت شده سفری ماجراجویانه با کلک در تاریخ می باشد.
این فعالیت از دهه ۱۹۶۰ به شکل توریستی-ورزشی در گراند کانیون آمریکا آغاز شد و شرکت های زیادی آغاز به فعالیت در این زمینه نمودند. رفتینگ به عنوان یک رشته ورزشی از سال ۱۹۷۲ (در المپیک مونیخ آلمان) وارد بازی های المپیک شد. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ به عنوان شاخه ای از توریسم ماجراجویانه و طبیعت گردی در سراسر دنیا فراگیر شد و علاقمندان بسیاری را به خود جذب کرد. در دهه ۱۹۹۰رقابت های رفتینگ به عنوان یکی از مسابقات اصلی المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا و المپیک تابستانی آمریکا برگزار شد.
امروزه رفتینگ یا قایقرانی در رودخانه‌های وحشی یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود و علاقمندان بی‌شماری دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *