,

تنگه واشی | تور طبیعت گردی تنگه واشی

تنگه واشی

تنگه واشی

تنگه واشی در هفده کیلومتری شهر فیروز کوه واقع شده ، صد و پنجاه و شش کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است، از بکرترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی استان زیبای تهران است. تنگه واشی در فصل تابستان از زیبایی خاصی برخوردار است و  بسیاری از گردشگران طبیعت دوست می توانند یک پیاده روی خاطره انگیز و بیاد ماندنی نزدیک به سه کیلومتری در دل کوه و درون رود به این آبشار زیبای پانزده متری داشته باشند.

 

تنگه واشی

 

 خوشبختانه در نزدیکی این آبشار زیبا نیز  تفرجگاه و رستوران کوچکی واقع شده اند. تنگه واشی به طول حدودا سیصد متر و با دیواره‌های زیبای صخره‌ای بلند به ارتفاع تقریبا صد متر محل عبور رودخانه‌ای بکر است که از کوه‌های استوار ساواشی سرچشمه می‌گیرد و از میان دشت می‌گذرد. در فصل تابستان که آب به کمترین میزان خود می‌رسد . 

تنگه واشی

علت نام گذاری تنگه واشی

تنگه واشی (سوباشی یا ساواشی) یکی از مناطق  طبیعی و بکر تهران است ، «ساواشی» در زبان آذری به معنای محل برخورد، رودررو شدن، نزاع و درگیری است. وجه تسمیه ساواشی را می توان در باریک بودن مسیر عبور از این تنگه زیبا دانست، مکانی که در آن جا مردم هنگام عبور با یکدیگر رودررو شده و ممکن است به یکدیگر برخورد کنند و شاید یکی از جذاب ترین بخش های سفر به تنگه واشی، حرکت در این تنگه باشد که بین یک دره سنگی قرار گرفته است.

کتیبه فتحعلی شاه در تنگه واشی

تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار تاریخی هم هست. یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه قرار گرفته و دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز قرار گرفته اند.
کتیبه فتحعلی شاه در تنگه واشی
هر سه این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خود را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار، سه نفر به نام‌های حجار باشی، نقاش باشی و معمار باشی را مسئول ساخت این سه کتیبه در تهران کرد.
 کتیبه فتحعلی شاه در تنگه واشی
1 پاسخ

تعقیب

  1. […] یخار یکی از یخچال‌های مشهور و شاید مشهورترین یخچال ایران است که در روستای زیبای گزانه واقع شده ولی نسبت به سایر […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *